• 教授(兼務) 五十里彰 Professor Ikari Akira Ph.D. ikari
  • 特命教授 足立哲夫 Specially Appointed Professor Adachi Tetsuo Ph.D. adachi

教学IR推進室の役割 Roles of the Educational IR Advancement Office

教学IR推進室は、大学が収集し保有する教育研究に関する様々なデータを一元的に収集・分析し教育改善に資することによって大学の組織運営のための計画立案や意思決定を支援する部署で、「IR」とはInstitutional Researchの略である。

大学はその理念・教育上の目標を踏まえて、「卒業認定・学位授与の方針(ディプロマ・ポリシー)」、「教育課程の編成・実施の方針(カリキュラム・ポリシー)」及び「入学者受け入れの方針(アドミッション・ポリシー)」を策定し公表している。その達成に向けては継続的な点検と評価が必要で、その方針・尺度を「アセスメント・ポリシー」として規定し、それを踏まえ適切にPDCAを循環させ改善に取り組んでいる。

教学IR推進室は、①アセスメント・ポリシーに則り、学内の各委員会等から情報を収集、分析し自己点検評価委員会に提出する、②大学が毎年作成している「自己点検報告書」の原稿を取りまとめ、公表に向け自己点検評価委員会に提出することを主な業務としている。

本学は、学生の学修成果に関する情報、即ち、入学時のデータ(入試成績、高校での履修科目、入学時アンケートなど)、在学中のデータ(履修状況、成績(GPA)、修得単位数、進級状況、学修履歴(ポートフォリオ)、授業アンケートなど)、卒業時のデータ(最終成績、ディプロマ・ポリシー達成度、薬剤師国家試験結果、進路・就職先、卒業時アンケートなど)など多くの情報を保有しているが、それらのデータを一元的に収集し有機的に結び付けて分析することで新しい意味ある情報を提供することを目指している。

The Educational IR Advancement Office is a department that supports the planning and decision-making of university organizational management by centrally collecting and analyzing various data related to education and research collected and held by the university. "IR" stands for Institutional Research.
The university, based on its philosophy and educational goals, formulates and publishes policies for "Graduation Certification and Degree Awarding (Diploma Policy)," "Organization and Implementation of Educational Programs (Curriculum Policy)," and "Admission of Students (Admission Policy)." Continuous inspection and evaluation are necessary for achieving these policies and standards. To address this, the university has defined the policies and measures as the "Assessment Policy" and is actively implementing improvement through the PDCA cycle.

The Educational IR Advancement Office primarily focuses on:

Collecting and analyzing information from various committees within the university in accordance with the Assessment Policy, submitting it to the self-inspection evaluation committee.
Compiling the manuscript of the "Self-Inspection Report" that the university creates annually, submitting it to the self-inspection evaluation committee for publication.
The university possesses a wealth of information related to student academic achievements, including data at the time of admission (entrance exam results, high school subjects, entrance surveys, etc.), during enrollment (course enrollment status, grades (GPA), earned credits, promotion status, academic history (portfolio), course evaluations, etc.), and at the time of graduation (final grades, achievement of Diploma Policy, pharmacist national exam results, post-graduation paths/employment, graduation surveys, etc.). The goal is to provide meaningful new information by centrally collecting and organically linking these data for analysis.